Vláda nesplnila usnesení Poslanecké sněmovny, které doporučovalo navýšit platy učitelů od letošního září o 15 procent. Místo toho navrhuje zvýšení tarifní části platu o 10 % a prostředků na netarifní části platu o 5 % od 1. ledna 2019. Státní rozpočet byl na konci září v přebytku skoro 17 miliard korun, premiér tudíž finance k dispozici má. Pokud vláda nestihne zvýšit platy učitelů do konce tohoto roku, Pedagogická komora navrhne kompenzovat čtyřměsíční odklad navýšením platů o dalších 5 %.
„Chceme, aby se platy pedagogů od ledna zvýšily o 20 procent,“ říká Radek Sárközi, prezident spolku Pedagogická komora, „zatím jsme oslovili s tímto návrhem poslance, kteří mohou předložit příslušný pozměňovací návrh při schvalování státního rozpočtu, uvažujeme i o stávce na podporu našeho požadavku.“
Část z těchto prostředků navíc by pokryla zvýšení příplatků pro třídní učitele, o kterém mají poslanci hlasovat na konci října. „Třídnictví je jedna z nejhůře placených prací, vychází na pouhých 20 korun za hodinu,“ upozorňuje Radek Sárközi, „měsíčně dostanete na jednoho žáka pouhých 13 korun, přitom s inkluzí a GDPR přibyla třídním učitelům spousta práce.“ Na Slovensku dostávají učitelé za třídnictví 5 % navíc k tarifu, u nás to jsou necelá 2 procenta.
Ministerstvo školství nedávno zveřejnilo statistiku, která ukazuje vývoj výdajů na školství. „Pokud srovnáte celkové výdaje na školství v roce 2011, byly vyšší než roku 2016,“ informuje Radek Sárközi. Vzhledem k hrubému domácímu produktu činily loni výdaje na školství jen o jednu desetinu procentního bodu více než roku 2008. „O školství jako prioritě politici pouze mluví, ale statistiky dokazují, že pravdou je opak a že je školství dlouhodobě hluboce podfinancované.“
Platy ve školství činily v první polovině roku 2018 pouhých 29 375 hrubého měsíčně, tedy výrazně méně, než je průměrná mzda v České republice. Patnáct let starý slib, že budou učitelé pobírat 130 % průměrné mzdy, je stále v nedohlednu. V současnosti mají učitelé 107,7 % celorepublikového průměru. Ovšem učitelky mateřských škol dostávají pouze 91,4 %, což je značně podprůměrný plat.
„Protože se do průměru započítávají i platy ředitelů škol, dosáhne ve skutečnosti řadový učitel na průměrný plat až na konci své profesní kariéry, kdy má odpracováno 32 let,“ dodává Radek Sárközi, „nástupní platy jsou mnohem nižší a čerstvé absolventy pedagogických fakult spíše odrazují.“ Plat učitelky v mateřské škole začíná na částce 19 850 korun. Učitelé základní a střední školy nastupují za 25 470 hrubého měsíčně.
Pedagogická komora, z.s.
www.pedagogicka-komora.cz
Hledejme, co nás spojuje. Potřebujeme více svobody, důvěry a spolupráce. Ukažme, že se dokážeme domluvit. MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ, VŠ, ZUŠ... Učitelé, ředitelé, speciální pedagogové, vychovatelé, asistenti... Školy státní, soukromé, církevní... Spolek Pedagogická komora, z. s., má 3.000 členů. Naše facebookové skupiny sdružují 40.000 diskutujících. Usilujeme o lepší postavení pedagogů ve společnosti. Členství v Pedagogické komoře je nejefektivnější cesta k prosazení pozitivních změn ve školství.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Plat kvalifikované učitelky MŠ se středoškolským vzděláním začíná na téměř 25 tis. Kč (24.810,- Kč) a plat začínající učitelky na ZŠ po dalších pěti letech studia na VŠ začíná na 26 tis. Kč - v tom vidím velký nepoměr.
OdpovědětVymazatV současné době i většina učitelek v MŠ mají VŠ vzdělání a nijak se to na jejich platu též neprojevuje. Takže otázka vzdělání to neni.
VymazatStrop učitleky v MŠ je 9 třída (kterou né každá začínající učitelka má, jsou i v osmé), protože 10 třída je pro ředitelky, ale každá učitelka v ZŠ má minimálně 10.platovou třídu, čili něco co učitelka v MŠ nikdy mít nebude. Navíc každý platový stupeň učitelky v ZŠ si polepší více než učitelka v MŠ, která více méně zůstane zaseklá na 25 tis. Kč,- i po 19 letech praxe.
Neni tedy spíš ,,nepoměr" u učitelek MŠ? Proč po 19 letech praxe mají přidáno jenom o pár stovek, ale učitelka v Zš, a to při jejím stropě dostane, dostane v řádu v tisících?
Obě učitelské pozice nedostanou moc přidáno, nejsou to milionové částky, ale neukazujte na učitelky v mateřské škole, a neříkejte tomu nepoměr, protože ony na tom nejsou lépe než učitelky v ZŠ.
Neříkám tímto, že učitelky v ZŠ jsou více ohodnocené než by měly, pouze si myslím, že obě pozice mají své rovnocené pozitiva i negativa a neni na místě takhle někoho obviňovat, že se má lépe.
Kdepak na téměř 25 tis. Jako učitelka v MŠ s VŠ vzděláním mám 8. platovou třídu, přestože se podílíme na tvorbě TVP, což bych dle charakteristiky 8. platové třídy v MŠ vůbec neměla. Takže, mít 9. platovou v MŠ je výsadou, nikoliv pravidlem a samozřejmostí.
VymazatI učitelky MŠ mívají VŠ vzdělání a práce v předškolním vzdělávání je velmi náročná. Plat je nízký, to nepopírám. Nepoměr ale nevidím.
OdpovědětVymazatK nízkým platům učitelů ještě dodám, že v Praze, kde je průměrný plat nyní cca 40 tisíc jsou učitelé placeni podle stejných tabulek jako ve zbytku republiky bez jakéhokoli příplatku, takže učitel střední školy před důchodem s platem 32 000 Kč je cca 8000 Kč pod průměrným příjmem svých sousedů. Týká se ho ale např. stejně drahé bydlení jako ostatních Pražanů. Totéž platí o jiných velkých městech jako Brno ap. Odborům je to stále úplně jedno.
OdpovědětVymazat